Aku dan isteri kahwin siam senyap-senyap masa masih belajar, oleh kerana orang tua tak tahu, rupanya isteri aku ada 2 suami!
“KETIKA melanjutkan pengajian dua tahun lalu, Saifullah Sulaiman (bukan nama sebenar) menyulam cinta dengan rakan sekuliahnya.
Saifullah menganggap Zarina Alwi (bukan nama sebenar) sebagai pengarang jantung hatinya.
“Aku dan isteri kahwin siam senyap-senyap masa masih belajar, oleh kerana orang tua tak tahu, rupanya isteri aku ada 2 suami!”
Bagi lelaki itu, Zarinalah yang paling bernilai dalam hidupnya. Ketika itu, kedua-duanya baru berusia 23 tahun dan mengambil jurusan teknologi komputer.
Rupa-rupanya Saifullah tidak bertepuk sebelah tangan. Wanita itu juga mencintainya. Mereka kemudiannya serius menyulam cinta pada awal semester kelima di sebuah institusi pengajian tinggi.
Selepas beberapa bulan, kedua-duanya mengambil satu keputusan drastik. Benar, mereka berdua memutuskan untuk menghalalkan hubungan yang dijalin.
Masalahnya adalah, mereka takut memaklumkan kepada ibu bapa masing-masing. Alasannya, Saifullah malah Zarina yakin, perkahwinan pada usia muda akan dihalang oleh kedua-dua orang tua mereka.
Bapa Zarina pula mahukan anaknya memfokuskan pelajaran di menara gading, sementara Saifullah pula seakan-akan terlalu terdesak mahu disatukan. Pernah terlintas dalam fikiran Zarina untuk menolak sahaja permintaan Saifullah, namun seperti ada ‘kuasa’ yang berbisik kemungkinan beliau bakal kehilangan jejaka idamannya jika tidak dinikahi segera.
Memang cinta itu selalu membutakan manusia. Zarina dan Saifullah akhirnya tanpa rasa bersalah tetap berkahwin dengan berwali hakim di negara jiran.
Suami baharu
Maka, bermulalah episod baharu. Meskipun sudah bergelar suami isteri, mereka tidak pernah duduk sebumbung, malah rakan sebilik mahupun sekuliah Saifullah serta Zarina tidak pernah tahu bahawa mereka sudah bernikah. Hanya seorang kawan baik kepada Saifullah yang mengetahui hubungan mereka.
Enam bulan kemudian, pengajian mereka tamat. Babak seterusnya lebih perit apabila mereka hanya sekali-sekala berhubung selepas masing-masing pulang ke kampung halaman dan tinggal bersama keluarga.
Dalam perhubungan, faktor geografi sangat memainkan peranan. Oleh kerana duduk berjauhan ditambah sibuk dengan kerjaya, silaturahim antara mereka semakin renggang.
Sehinggalah pada suatu hari, rakan baik kepada Saifullah menelefonnya bertanyakan tentang status hubungannya dengan Zarina.
“Kami masih suami isteri walaupun tak duduk bersama. Aku tak pernah ceraikan Zarina dan tetap masukkan duit nafkah setiap bulan,” kata Saifullah kepada teman baiknya.
Bagaimanapun, berita yang disampaikan perantara itu membuatkan hati Saifullah bagai ditusuk sembilu. Masakan tidak, Zarina dikhabarkan telah bernikah dengan lelaki lain sedangkan wanita itu masih mempunyai suami yang sah.
Melihat situasi yang mencelarukan itu, Saifullah membawa kes permohonan daftar nikah antaranya dengan Zarina di negara jiran dua tahun lalu ke mahkamah syariah.
Pada masa sama, beliau turut memfailkan tuntutan faraq nikah antara Zarina dan suami baharunya.
Setelah meneliti dan menimbangkan segala fakta serta pembuktian yang dikemukakan, hakim memutuskan bahawa pernikahan Saifullah dan Zarina di negara jiran dua tahun lalu adalah sah menurut hukvm syarak.
Maka, pernikahan antara Zarina dengan ‘suami’ baharunya adalah tidak sah dan batil.
Walaupun lega dengan keputusan mahkamah syariah, Saifullah diasak rasa serba salah untuk merungkaikan perkahwinan rahsianya dengan Zarina kepada keluarganya dan keluarga mertuanya.
Kahwin rahsia
DAPATKAN pengesahan perkahwinan daripada mahkamah syariah andai terdapat pertikaian.
Tak cukup sekadar penuhi rukun nikah, perlu daftar perkahwinan
Dilema yang dialami oleh Saifullah dan Zarina bukanlah isu baharu dan asing bagi kita. Darah muda dan sikap tidak berfikir panjang membuatkan remaja membuat keputusan yang membelakangi keluarga dan undang-undang negara.
Oleh sebab khuatir tidak mendapat restu keluarga terutama wali mujbir iaitu bapa dan datuk, mereka memilih jalan mudah dengan berkahwin di negara jiran, sedangkan ada peruntukan permohonan wali ingkar jika wali enggan menikahkan pasangan terbabit yang boleh dipohon di mahkamah syariah.
Demikian pandangan yang dilontarkan Pengerusi Persatuan Peguam Syarie Terengganu, Fazru Anuar Yusof tentang kes berkenaan. Ujar beliau, sebarang perkahwinan yang di luar negara mesti didaftarkan di negara ini mengikut prosedur yang telah ditetapkan.
FAZRU ANUAR
“Prosedur pendaftaran perkahwinan di Malaysia tidaklah serumit yang disangka, namun masih ada pasangan yang ingkar untuk menurutinya. Hal itu kerana masih wujud pemahaman yang salah bahawa keesahan perkahwinan itu hanya cukup sekadar memenuhi rukun nikah dan tiada keperluan untuk pendaftaran.
“Pendaftaran perkahwinan yang telah diperuntukkan dalam enakmen undang-undang keluarga Islam negeri-negeri di Malaysia contohnya, Seksyen 31 Akta Undang-Undang Keluarga Islam 1984 (Akta 303) bukanlah untuk menyusahkan pasangan, tetapi ia untuk kebaikan bersama dan memudahkan urusan pada masa hadapan,” katanya menerusi e-mel kepada Sinar Islam.
Jelas Anuar, undang-undang di Malaysia tidak menerima pakai Surat Nikah Luar Negara sebagai bukti konklusif perkahwinan melainkan ia didaftarkan di Malaysia iaitu memfailkan pendaftaran perkahwinan di pejabat agama daerah.
“Ada pasangan mendakwa mereka berkahwin di luar negara sah menurut hukvm syarak, namun apabila pengesahan dibuat di mahkamah syariah, terbukti perkahwinan mereka tidak sah atas beberapa sebab seperti wali atau jurunikah tidak mempunyai tauliah dan sebagainya.
“Harus difahami bahawa berkahwin luar negara tidak semestinya sah. Ini kerana terdapat sindiket penipuan melibatkan ejen atau orang perseorangan mendakwa perkahwinan adalah sah sedangkan sebaliknya,” katanya.
Justeru, beliau mengingatkan agar pasangan yang berkahwin di luar negara tidak mengambil mudah tentang pendaftaran perkahwinan.
Jika ada aduan dibuat, mereka boleh disabitkan ‘bersekeduduk4n’ kerana tiada apa-apa dokumen yang membuktikan mereka suami isteri secara sah berdasarkan undang-undang di Malaysia.
“Apa-apa remedi atau hak isteri atau suami kesan kepada perkahwinan, tidak akan ada hak kepada mereka. Pengesahan pernikahan daripada mahkamah syariah hanya perlu sekiranya terdapat bantahan daripada mana-mana pihak atau status perkahwinan tersebut diragui,” jelas beliau.