Jokowi antara 50 tokoh Islam berpengaruh dunia, tiada tokoh Islam dari Malaysia tersenarai

Jokowi antara 50 tokoh Islam berpengaruh dunia, tiada tokoh Islam dari Malaysia tersenarai

Setiap tahun, Pusat Kajian Strategik Islam Diraja (RISSC) akan mengeluarkan senarai 50 tokoh Islam berpengaruh di dunia. Bagaimanapun, rakyat Malaysia nampaknya tidak tersenarai untuk tahun 2022 yang baru sahaja dikeluarkan.

Akan tetapi, ada beberapa nama dari Asia yang turut tersenarai iaitu Presiden Indonesia, Joko Widodo.

Jokowi tersenarai 50 tokoh Islam berpengaruh dunia, tiada tokoh dari Malaysia

Presiden Indonesia, Joko Widodo.

RISSC yang juga merupakan lembaga penelitian bebas di Amman, Jordan ini menyenaraikan Jokowi di kedudukan ke-13 di atas Imam Besar di Al-Azhar, Mesir, Sheikh Ahmed al-Tayyeb, ke-14.

Berikut antara sebab mengapa Jokowi berada di tangga ke-13 sebagai tokoh Islam berpengaruh di dunia
Berdasarkan laporan The Muslim 500, Jokowi mengatakan Indonesia adalah negara demokrasi terbesar ketiga di dunia dan mereka juga memiliki populasi Islam terbesar dunia.

Ini menunjukkan demokrasi dan Islam tidak bertentangan. Fahaman keganasan juga tiada kaitan dengan mana-mana agama sekalipun.

Dalam pada itu, RISSC melihat Jokowi berjaya menjalankan tanggungjawabnya selepas dilantik sebagai Datuk Bandar Solo dan Gabenor DKI Jakarta. Jokowi juga dilihat memiliki daya kepimpinan tinggi sehingga Indonesia dilihat dapat hidup aman makmur dalam kepelbagaian agama.

Untuk pengetahuan korang, bukan hanya Jokowi sahaja yang tersenarai dalam tokoh Islam paling berpengaruh dunia di Indonesia. Dua ulama dari Indonesia ini turut tersenarai iaitu, Said Aqil Siradj, Ketua Pengurus Besar Nadhlatul Ulama, ke-19. Muhammad Luthfi Yahya, anggota Dewan Pertimbangan Presiden, ke-32.

BACA JUGA : Kartel dadah di Malaysia dikhuatiri pengaruhi PDRM, ahli politik
‘Pertembungan terhebat Melayu’ buka tirai PRN Melaka

CATEGORIES