Kegembiraan Melayu PN takkan lama, ekonomi makin merudum

Kegembiraan Melayu PN takkan lama, ekonomi makin merudum

Alaa, 2 tahun lagi PRU15. Apa nak heran. Dalam 2 tahun tu mana2 pemerintah tak akan sempat nak buat apa pun untuk rakyat.

Kita izinkan Melayu PN ni gembira dulu. Kerajaan pun tak stabil ni. Pembersihan pengkhianat masih berjalan. Biarkan aje. Tp percayalah, tak payah tunggu lama, hujung tahun ni aje kita akan nampak kesannya. Melayu dijangka makin ramai menganggur & terlibat jenayah mencuri untuk makan. Melayu juga terpaksa pajak barang kemas untuk beli beras, kicap, telur, susu. Tu belum ada GST lagi. Mahu atau tidak, kerajaan PN tiada pilihan selain mengenakan semula GST sebab PN tak de duit. Itu pun jika diluluskan parlimen ya. Jika bersidang pun takut, mcmana nak lulus GST? Tak lulus GST, mcmana PN nak bayar gaji menteri PN?

Hasil petroleum hampir tiada, cukai perniagaan susut teruk sebab banyak syarikat bungkus. Syarikat sedia ada pun tak mampu bayar cukai seperti biasa. Tengok bank aje dah laa. Moratorium punya pasal, 6 bulan tak de pendapatan dari interest. Tu bersamaan dgn half of the financial year. PBT akan effect. B/S dan P/L akan terjejas teruk.

Tu belum lagi duit nak bayar hutang 1MDB yg berbilion tu. GLC pula dijangka gagal membantu kerajaan dari segi kewangan sebab ketua2 GLC lantikan politik mana nak reti benda2 korporat ni. Kalau mereka reti, tak de nya nak cari makan dalam politik ni.

Kita enjoy aje tgk mcmana pepuak Melayu yg sokong PN ni nak hidup. Tak lama. Bermula hujung 2020 ni berdasarkan perangkaan sekarang. Time tu kita tengok sendiri Melayu benci kat PN, MN, PAS & UMNO mcm Melayu benci kat BN masa PRU14 dulu. Perut bila dah lapar, mung Melayu kaa, mung Islam kaa dah tak jalan dah. Tgk org curi tabung masjid aje dah laa. Pencuri Melayu Islam jugak yg curi tu sb perut dah lapar.

Dr Ariff Kadir Al-Katami
Presiden Majlis Tebuk Atap Sedunia.

Sumber: