Selepas kalah saman fitnah, Dusuki bagi hadis ingatkan Hakim mahkamah

Selepas kalah saman fitnah, Dusuki bagi hadis ingatkan Hakim mahkamah

Selepas kalah saman fitnah, Dusuki bagi hadis ingatkan Hakim mahkamah. Saya ingin mengingatkan kepada setiap para HAKIM dan para peguam di Malaysia terhadap hadis Rasulullah ﷺ ini,

القضاة ثلاثة واحد في الجنة واثنان في النار. فأما الذي في الجنة فرجل عرف الحق فقضى به ورجل عرف الحق فجار في الحكم فهو في النار ورجل قضى للناس على جهل فهو في النار
[رواه أبو داود واللفظ له (3573) والترمذي (1322) وابن ماجه (2315)

“Hakim (penentu keputusan) itu ada tiga, satu di surga dan dua di neraka. Yang di surga adalah Hakim yang tahu kebenaran lalu memberikan keputusan dengannya.

Sedang hakim yang tahu kebenaran lalu zhalim dalam keputusannya, maka ia di neraka. Begitu pula, hakim yang memberi keputusan tanpa ilmu, ia di neraka” (HR. Abu Dawud, At-Tirmidzi dan Ibnu Majah).

Sewaktu saya belajar di Al Azhar dahulu dalam bidang syariah dan undang undang ini, hadis ini sering di peringatkan kepada kami, sehingga ada ada pensyarah yang menyarankan kepada kami supaya jika tiada undang undang Islam di negara kalian yang di laksanakan maka sebaiknya tinggallah bidang kehakiman ini, di bimbangi akhirnya keneraka jua sudahnya. Sampaikan salam saya kepada setiap hakim itu..

Selepas kalah saman fitnah, Dusuki bagi hadis ingatkan Hakim mahkamah

BACA:

Shafee kata Najib tidak lagi ceria seperti sebelum ini

Terkini: Samy Vellu meninggal dunia

Kagum tengok koleksi kereta Ratu Elizabeth II dari 1950an hingga 2022

CATEGORIES